مسئولان دولتی معتقدند قطع گاز و برق که در روزهای اخیر به وقوع پیوسته، ناشی از سرمای بی‌سابقه و افزایش مصرف است.

به گفته آنان، چون تقاضا از عرضه پیشی گرفته، طبیعی است که مسئولان تدبیر کنند و با قطع گاز صنایع و نیروگاه‌ها، کمبود عرضه را جبران کنند.

به گزارش «فردا» و به نقل از «شهروند امروز»، استدلال‌های مسئولان دولتی حول یک نکته دور می‌زند؛ بحران اخیر گاز در کشور که لطمات زیادی به مردم و اقتصاد کشور وارد کرد، ناشی از حوادث غیرمترقبه است.

اما این روی سکه‌ای است که مسئولان به مردم نشان می‌دهند، طرف دیگر سکه حکایتی دیگر دارد.

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در 30‌خرداد سال‌جاری، در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری، ضمن تشریح وضعیت مرحله‌های پارس جنوبی، به صراحت بر این نکته تاکید کرده است اگر مرحله‌های 9 و 10 پارس جنوبی به بهره‌برداری نرسد، کشور در زمستان امسال با کمبود گاز روبه‌رو می‌شود.

در این نامه که به امضای امیر منصور برقعی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی رسید، به صراحت تاکید شده در زمستان امسال با توجه به نیاز نیروگاه‌ها، صنایع و مصارف خانگی، تولید کشور جوابگو نبوده و در ماه‌های سرد زمستان با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.

در واقع این نامه نشان‌دهنده آن است که حتی اگر سرمای بی‌سابقه سیبری و قطع گاز ترکمنستان رخ نمی‌داد باز هم در زمستان بحث کمبود گاز جدی بود.

این گزارش، در راستای وظایف نظارتی سازمان مدیریت تهیه و سی‌ام خردادماه، برای رئیس‌جمهوری ارسال شد.  اگر همان موقع برای حل این مشکل تدبیری اندیشیده می‌شد، نیازی به قطع گاز نیروگاه‌ها نبود تا مردم هر شب، ساعتی را با خاموشی بگذرانند یا صنایع به‌دلیل قطع گاز دوره‌ای در رکود به سر برند.

اما گزارش تهیه شده از وضعیت تولید و مصارف گاز که توسط این سازمان تهیه شده، نشان می‌دهد دستگاه برنامه‌ریزی با وجود تمامی کاستی‌ها وظیفه خود را در حد بضاعت به انجام می‌رساند. بحران پیش‌بینی شده بود، اما تدابیری اتخاذ نشد.

در این نامه با توجه به تأخیر در بهره‌برداری از مرحله‌های پارس جنوبی آمده است: با توجه به روند گذشته مصرف گاز طبیعی و پیش‌بینی رشد 10 درصدی در سال‌جاری، پیش‌بینی می‌شود متوسط تقاضای گاز طبیعی در ماه‌های سرد سال‌جاری (بدون لحاظ نیاز تزریق) به حدود 563 میلیون متر مکعب در روز برسد.

در زمستان سال‌جاری، حداکثر گاز در دسترس (مجموع تولید و واردات منهای صادرات) در کشور حدود 450 میلیون متر مکعب در روز خواهد بود.

در نتیجه تراز تولید و مصرف گاز طبیعی در زمستان امسال با احتساب نیاز نیروگاه‌ها و صنایع حدود 113 میلیون متر مکعب در روز با کسری مواجه خواهد شد.

با توجه به موارد فوق، پیگیری برای اجرای هر چه سریع‌تر مرحله‌های 9‌و10 پارس جنوبی که تنها طرح توسعه‌ای است که می‌تواند در سال‌جاری به بهره‌برداری برسد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در غیراین صورت، واردات گازوئیل از میزان پیش‌بینی شده و یارانه مصوب قانون بودجه بسیار فراتر خواهد رفت.

خواهشمند است دستور فرمایید وزارت نفت در فرصت باقی‌مانده تا زمستان سال‌جاری اقدام‌های لازم را صورت دهد.

کد خبر 43307

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز